HDR fotografie

Op 20 februari 2016 kwam Kurt Gielen praten over HDR.
High dynamic range (HDR) duidt op beelden met een hoog dynamisch bereik: zowel zeer donkere delen als zeer heldere delen worden goed weergegeven.

Jacques Sonck

Op 17 april kwam fotograaf Jacques Sonck praten over "sociale fotografie".

Oorlogsfotografie

Vrijdag 21 maart 2014 kregen we Bart Heirweg op bezoek voor een lezing rond ‘oorlogsfotografie’. In eerste instantie dacht ik dat we bloedige beelden zouden te zien krijgen zoals in de VRT reeks ‘Vlaamse Velden’. Maar Bart liet ons oorlogslandschappen zien. Hij is tenslotte ook ‘landschapsfotograaf’. Het onderwerp sluit aan bij een vorige lezing die Bart gaf voor onze club rond landschapsfotografie.

Paul Gheyle

Op 16 maart 2012 kreeg onze fotoclub de kans om een bezoek te brengen aan de studio van fotograaf Paul Gheyle.  Via de ruime winkel kwamen we terecht in een indrukwekkende studio.

tips voor het fotograferen van vuurwerk

Belichting

Het vuurwerk zelf is zo licht in vergelijking met de donkere nacht dat het weinig uit zal maken of je een opname 3 of 20 seconden belicht. Bij de langere belichtingstijden heb je echter de kans dat je op eenzelfde locatie meerdere verschillende vuurwerkexplosies vast legt. Het handigst is dan ook om gebruik te maken van de bulb-mode van je camera. In de bulb mode kun je zelf de sluiter zo lang open houden als je wilt.

Bij gebruik van de bulb mode moet je op de meeste camera's de ontspanknop ingedrukt blijven houden. Dit kan mogelijk bewegingsonscherpte opleveren in de foto. Gebruik indien mogelijk dus een draadontspanner.

Wil je een erg lange belichtingstijd gebruiken om veel vuurwerk (in bijvoorbeeld een overzichtsfoto) vast te kunnen leggen, maar wil die lastige buurman zijn vuurwerk maar niet snel genoeg aansteken (teveel gedronken wellicht)? Dan kun je in de tussenperiodes een stuk zwart papier of karton voor je lens houden om het strooilicht te beperken.

Diafragma

De ISO mag zo laag mogelijk (meestal ISO 100), want we willen uiteraard een minimum aan ruis. Wat overblijft is het diafragma. Deze mag best ver dichtgeknepen worden tot bijvoorbeeld een waarde van f/11. De grotere scherptediepte helpt er tevens voor dat het scherpstellen zelf minder nauwkeurig luistert.

Scherpstelling

Scherpstellen in het donker kan uiteraard ook problemen opleveren. Gebruik handmatige scherpstelling of stel de lens scherp op een lichter oppervlak (bv een straatlantaarn) op ongeveer de afstand waarop je het vuurwerk verwacht). Uiteraard kun je ook op het vuurwerk zelf scherpstellen. Door vervolgens de scherpstelling op handmatig te zetten gaat de camera niet nodeloos zoeken bij een volgende opname.

Vaak is het op oneindig scherpstellen een juiste keuze.

Statief

Doordat je met lange sluitertijden werkt is het gebruik van een statief een must. Uiteraard kun je ook gaan klungelen op een muurtje, maar eigenlijk is dit gewoon af te raden.

Overige

Zeker niet onbelangrijk; maak veel foto's!

Groot kans dat je 80% weg zult gooien, maar als er een paar goeie bij zitten is het de moeite altijd waard.

In Photoshop kun je achteraf natuurlijk je foto's nog wat verbeteren. Door met bijvoorbeeld de levels iets aan te passen maak je die net te grijze achtergrond weer zwart. Ook kun je er voor kiezen een aantal opname met elkaar samen te voegen. Zo kun je een aantal verschillende foto's met een enkele vuurpijl samenvoegen zodat de lucht wat beter gevuld is.