Marnix Van Marcke

Op 15 april 2016 kwam Marnix praten over de IJslandse landschappen (zie http://www.netgallery.be).

ALGEMEEN

Voorbeelden: Ansel Adams, Westons,…

Zoeken om verbonden te zijn met extreme landschappen.

Dit overbrengen in een reeks van foto’s

Kleur of zwart-wit.

Vroeger deed ik beide, tot ik tot het besef kwam dat je moet het één of het ander doen.

Beide hebben een andere manier van denken en inzicht nodig.

Heden doe ik alleen kleur.

De zon zelf zet ik nooit in beeld.

Steeds in RAW, foto moet bij opname 95% goed zijn.

De uitsnede moet je maken bij de opname, zo behoud je het max aantal pixels in de foto.

Bewerkingsprogramma’s: 90% LightRoom, 10% Photoshop.

Het beste medium om een foto te bekijken is een afdruk, en in boekvorm.

LICHT EN HET WEER

Gouden uurtje: zon is tussen 0 en +6° boven de horizon

Blauwe uurtje: zon is tussen -6° en 0 boven de horizon

In België duren die “uurtjes” gemiddeld één uur.

In het Hoge Noorden en in de zomer is het de ganse dag gouden uurtje en de ganse nacht blauwe uurtje. Dit is een meenemer.

In het zuiden daarentegen zijn die uurtjes slechts zeer kort.

Ik blijf meestal 3 nachten ter plaatse (zonder echtgenote); zo kan ik dag 1 prospectie doen, dag 2 terugkeren bij optimale omstandigheden en heb ik ook de kans om ’s morgens en ’s avonds te gaan fotograferen.

Ik maak uitzonderlijk een HDR opname. Er zijn andere middelen ter beschikking en beter.

PLANNEN

Je opnamen moet je zeker plannen.

De website http://app.photoephemeris.com is hiervoor zeer geschikt en praktisch.

Waterstanden, Zonsopgang, Zonsondergang, Bloeiende planten, enz…

Met een schuifbalk kun je naar wens combinaties maken en je optimaal tijdstip vastleggen op voorhand. Je kunt alles mooi plannen met een speling van 2 weken (in 2 weken verandert alles niet zo veel). GPS-freaks kunnen dan de volledige reis vastleggen op GPS.

Ook eens kijken op Google Earth en vooral veel foto’s van de streek bekijken.

LENZEN EN FORMAAT

  • Een 14 – 24mm zoomlens is mijn voorkeur. Liefs in de stand 14mm.
  • Een tele 70 – 200mm is een aanvulling.

Kijk vooral welke PERSPECTIEF je krijgt met elke lens. Dat is belangrijk voor je compositie.

  • Breedhoek: trekt de foto uit mekaar, dus VER wordt nog VERDER
  • Tele: comprimeert de foto, dus DICHT wordt nog DICHTER

Het soort camera is ondergeschikt. Ik fotografeer met zowel een Nikon D810 als met mijn

i-phone, of ook een systeemcamera is interessant (zie verder onder scherptediepte).

Bij het aanschaffen van een camera kijk ik vooral naar de Dynamic Range van de camera; dit is de sprong tussen witten en zwarten dat de camera kan overbruggen.

Een interessante website hiervoor is http://www.DxOMark.com.  Daar vind je de scores van camera's en lenzen.

Enkele sluitertijden:

Watervallen: 1/4 à 1/15 sec

Foto’s met ND-filters: 30 sec

Diafragma: liefst tussen 5,6 en 11

Mijn fotoformaat is 2 : 3, dit is mijn voorliefde en dan verlies je ook geen pixels door af te snijden op 16 : 9.

COMPOSITIE

De compositieregels beschouw ik als richtlijnen. Je hoeft er niet aan gebonden zijn.

Wat is mijn onderwerp

Wat is het beste standpunt

Hoog standpunt = middenveld wordt groter

Laag standpunt = middenveld wordt kleiner

Zijn er lijnen in mijn compositie

Regel der derden

Wat recht is moet op je foto dan ook recht zijn, zowel horizontaal als verticaal.

“portret-formaat” kan ook leuk zijn: dan krijg je meer diepte

FOCUS (afstandsinstelling)

Bokeh: onderwerp scherp; achtergrond onscherp door een groot diafragma in te stellen

Selectieve scherpte: fotograaf bepaalt wat er scherp moet zijn.

Hyperfocale afstand: alles scherp instellen.

De scherptediepte van een foto hangt af van 3 factoren:

  1. het diafragma: klein diafragma = veel scherptediepte
  2. de brandpuntsafstand: groothoek = veel scherptediepte
  3. de grootte van de sensor: kleine sensor = meer scherptediepte

Soms kan een APS-C camera (bvb een systeemcamera) meer scherptediepte bezorgen dan een FullFrame camera.

Hoe de hyperfocale afstand instellen:

Een foto is scherp vanaf de helft van de afstand tussen camera en hyperfocaal punt tot oneindig.

Voorbeeld: je stelt scherp op 4 meter; dan is de foto scherp vanaf de helft van de afstand tussen camera en instelpunt (zijnde 2 meter) tot oneindig.

Gegevens desbetreffend kun je vinden via Apps, via tabellen gevoegd bij de lenzen, of met een vuistregel.

De vuistregel: mijn onderwerp ligt op 1 meter; stel dan scherp op 2 meter en diafragmeer tot ook oneindig scherp is.

FILTERS

Ik gebruik 3 soorten.

  • ND of grijsfilters: ISO lager houden en water als fluweel (flou) laten schijnen
  • Ronde ND filters: minder kwaliteit, is in feite een soort pola-filter.
  • POLA-filter: reflecties wegwerken, bvb keien zichtbaar maken in water

Nadeel de hemelkleur zal nooit egaal zijn, gezien de optimale hoek voor de polafilter varieert in het beeld.

VERLOOP GRIJS-filter met zacht verloop;

Er zijn meerdere merken

  • LEE: duur en soms kleurzweem
  • HAIDA (Chinees): goed materiaal voor lage prijs.

Keuze tussen 100x100 mm of 150x150 mm

BELANGRIJKE OPMERKING:

Vanaf lichtreductie van 6x, 10x, grijsfilter: ZOEKER AFDEKKEN (er mag geen licht binnen komen via de zoeker bij de lange belichtingstijden)

LANGE BELICHTINGSTIJDEN

Best met afstandsbediening of selftimer

In sommige camera’s kun je ook een vertraging instellen tussen afdrukken en de opname.

VR of IS (beeldstabilisator) AFZETTEN (gezien we werken op statief).

Keuze M-stand (alles zelf instellen) of A-stand (diafragmavoorkeuze)

Uitsnede bepalen via liveview (dit is de juiste uitsnede). Via zoeker is minder nauwkeurig.

Scherpstellen door inzoomen op onderwerp en daarna terug uitzoomen voor de uitsnede.

TIPS

LICHTMETING

  • Camera instellen aan de hand van het histogram en daarbij zoveel mogelijk naar rechts belichten zonder dat de “hooglichten” op het histogram pinken (enkele kleine vlakjes mogen pinken, dan heb je meestal juist belicht).

WITBALANS

  • Altijd op zonnetje of 5600 °K
  • Nooit via grijskaart.
  • Nooit op WB-auto.
  • In beide laatste gevallen probeert de camera alles neutraal te maken, waarbij een speciale sfeer of gloed in het landschap kan verdwijnen.